Yhteensä
Ominaisuudet
Ääni
Työnjälki

Taskukokoinen foni itsensä hauskuuttamiseen

Tilasin tämän tuotteen kokeilumielessä, minulla on historia alttosaksofonin parista, jonka soiton olen kylläkin jo lopettanut yli kymmenen vuotta sitten, joten ansatsi oli etäinen muisto, mutta halusin vähän päästä siihen foninsoittofiilikseen köyhän hintaluokassa.

Kun laite saapui kotiin, ei mennyt kuitenkaan kovinkaan kauaa, kun ensimmäisen

äänen ulos tästä sain. Ja yllätyin, tässähän on oikein nätti ääni. Siis jos vertaamme tätä hintalappuun.

Skaala on toki melko suppea, n. 1,5 oktaavia vielä onnistuu hyvin, mutta siitä ylöspäin en ole vielä saanut kunnon säveltä irti... Ja tuskinpa kovinkaan helppo on siirtyäkään ainakaan nopeammassa kappaleessa korkeampiin säveliin, se kun vaatii hieman suukappaleen siirtoa syvemmälle suuhun, ja muutenkin tatsi on kovin erilainen kuin ensimmäisessä oktaavissa.

Mutta, kyllä tällä "perus-skaalalla" jo saa aika paljon irti, ja monta kappaletta irtoaa.

Kovin herkkävireinen xaphoon kyllä on, tämä kannattaa huomioida heti alkuun, että ei opettele liian kireää tai löysää ansatsia, koska perusvireisen soittimen kanssa jammailu onkin sitten haastavaa, jos on opetellut väärän tyylin.

Mukana tulee 2,5 tenorifonin lehti, jolla olen soittanut jo useamman kuukauden, mutta suosittelen tilaamaan kylkeen vielä molemmin puolin lehtiä 2-3,5, jotta pääsee kokeilemaan itselle sopivan jäykkyyden.

Hintaansa nähden loistopeli, tuonut paljon iloa ja rahalle vastinetta. Mutta jos sinulla ei ole lehtipuhaltimista mitään kokemusta, tässä voi olla iso haaste, ja soundi ei anna kovin paljon armoa heikolle ansatsille.

Edellinen