Behringer X Air XR18

Verreweg het beste voor het geld
PeterKeuning 06.09.2017
Sinds een half jaar heb ik mijn oude digitale Roland V-Mixing tafel vervangen met deze Behringer en wat een verademing was dat! De mixer werkt snel, intuïtief en heeft echt idiote mogelijkheden voor de prijs.

Voor het mixen gebruik ik een Samsung Tab A6 tablet. Deze verbindt via een externe router naar de Behringer; tezamen met een laptop met daarop de X Air Edit software en een aantal Android telefoons met de X Air Q app voor monitor mixing. De mixer heeft hier verder geen enkele moeite mee om door verschillende apparaten tegelijkertijd bediend te worden. Dat gezegd hebbende wil de Android app voor X Air nog wel eens crashen bij switchen van schermen. Niet onwerkbaar (de mixer loopt gewoon in de laatste staat door), maar wel vervelend. Wat daarnaast nog veel vervelender is. is het gebrek aan een iPhone app. De X Air Q (monitor) app is beschikbaar voor Android, waardoor bandleden met een dergelijke telefoon hun eigen monitormix kunnen regelen, echter kan dit dus niet als je een iPhone hebt..

Elke ingang is voorzien van een 4 bands volledig parametrische EQ met lowpass filter, elke bus/uitgang zelfs de keuze tussen een 6 bands parametrische of een 31 bands grafische EQ. Elke EQ is voorzien van een 100-bands RTA, waardoor uitfluiten een bijzonder gemakkelijk proces wordt.

Het apparaat heeft 4 effect slots die elk kunnen worden voorzien van een van de 41 effecten; variërend van fijne reverbs tot emulaties van bekende effecten (Roland Chorus, Behringer Combinator) en zelf een goed bruikbare gitaaramp simulatie! Bij een van mijn bands gebruik ik de amp simulatie als insertie op de gitaarkanalen die rechtstreeks vanaf de pedalboards aangesloten worden; de gitaristen laten hun dikke buizenbakken er om thuis staan.

De 16 XLR/Jack combi inputs zijn erg handig en zorgen er voor dat je geen DI nodig hebt voor bijvoorbeeld toetsen of een akoestische gitaar als het om een korte afstand gaat. De preamps zijn bijzonder goed (zéker in deze prijsklasse), beter dan de concurrenten.

Koop te allen tijde een separate WiFi router! De ingebouwde access point is niets meer dan waardeloos. Hopeloos ouderwetse beveiliging (WEP, gebruikt iemand dat nog?) en het bereik is echt belachelijk slecht. Niets wat niet op te lossen is met een WiFi router van 30-40 euro, dus laat je daarom niet deze verder perfecte mixer ontzeggen!

HB
Hier is de toekomst van mengtafels
Harrie Beton 23.10.2019
Mijn eerste digitale mengtafel maar ik wil niet weer terug.

Sterke kanten van deze mengtafel:
1. Kan instellingen bewaren.
2. Klank gewoon zeer goed.
3. Direct kunnen opnemen.
4. Draadloze bediening.
5. Erg veel bruikbare effecten per kanaal.
6. Zes aux uitgang voor monitoring.
7. Is ook gelijk een 18 kanaals geluidskaart.
8. Net zo groot als een fles wijn!

Nadelen:
1. De Mac os ondersteuning niet erg goed. De app en de Mac os verschilt van de windows en android versie. De snapshot functie onbreekt op de Mac bijvoorbeeld.
2. 32 band EQ wel beschikbaar op eindsignaal maar niet op losse kanalen.
3. De pre amp had nog wel meer power gemogen. Nu is 60 DB maximum.

Multifunctioneel werkpaard voor de meeste bands
Backbonemusic 25.12.2020
Gewoon een topmixer waar de meeste (cover)bands mee uit de voeten zullen komen.

Een beetje handigheid en een goedkope wifi router van een paar tientjes zijn wél aan te raden! Er zijn voldoende kanalen aanwezig om alles mooi te mixen naar je FOH. De zes AUX bussen zijn ideaal voor persoonlijke monitor mixen die de muzikanten eventueel met de app zelf kunnen fine tunen naar hun eigen smaak. (eventueel zijn middels de Powerplay P16M nog meer monitor mixer te maken.) Meersporen digitale opnames zijn in een handomdraai te maken met een extra computer en bijv. een multitrack DAW zoals Reaper. Héél veel opties en mogelijkheden voor een ontzettend scherpe prijs. Kwaliteit van het geheel is gewoon prima, net als de sound. Het is jammer dat Behringer een merknaam met een verleden is, want hier zijn ze echt op de goede weg.

Mensen die heel erg gehecht zijn aan knoppen en schuiven kunnen natuurlijk de X-Touch controller erbij nemen, maar gezien het totaal kostenplaatje zou ik dan persoonlijk even doorsparen voor een X32 model. Echter is deze XR18 voor mijn toepassing in diverse bands gewoon meer dan voldoende. Een touchscreenscherm met Raspberry waarop de X-Air edit software draait is gewoon heel prettig werken. En een iPadje on stage voor on-the-fly fine tunen doen het prima. Ook ideaal t.o.v. van de oude analoge setup is het feit dat scenes zijn op te slaan. Ik kan nu per band binnen no-time de juiste settings en sound instellen door de juiste scene in te laden. Echt een genot!

Als je niet krampachtig aan fysieke schuiven en knoppen vast hoeft te houden, een goedkoop routertje hebt of koopt en op zoek bent naar een nieuwe mixer is dit echt héél veel voor een scherpe prijs!!

z
Onverslaanbare prijs kwaliteit
zeebee 27.12.2020
Een alles in 1 mengpaneel ter grote van een broodijzer
werkelijk alles erop en eraan om kleine shows te mixen
De Effecten zijn echt meer dan goed bruikbaar voor al de Reverbs zijn echt boven verwachting goed .
Als ik dan toch 1 ding nog zou kunnen noemen had ik liever 4 subgroepen gezien i.p.v. DCA's of 2 om 2 of de mogelijkheid te switchen daartussen via setup met de mogelijkheid om deze naar de aux outputs te routen
Dan zou je een mooie drum submix op 2 kanalen kunnen uitsturen maar verder ...Wat een feest ! als je voldoende hebt aan 18 inputs is dit jou mixer en de app van behringer is ook een eitje daar kunnen veel anderen nog van leren hoe het moet kortom TOP
Nog een tip : als je de windows X32 app installeert en daar de diverse presets voor kanalen en of effecten uit exporteert kun je die gewoon in de X18 app importeren ! Dit geldt ook voor de scenes ; heb je die gemaakt dan kun je die ook importeren in een X32 toch handig om te weten leek mij

Mo
Prima inear monitor bediening
Martin op de Vlucht 11.01.2019
prima apparaat, gaan we nog jaren schik mee hebben,
WIFI valt af en toe weg als je er met meerdere gebruikers tegelijk op zit. Met een router moet dit op te lossen zijn, de XR18 is hiervoor voorbereid ook.

Top bandgeluid
Rodi1980 30.01.2024
Alles in een klein kastje wat we nodig hadden met de band. Goed geluidskwaliteit, uitgebreide channelstrips per kanaal met alle benodige effecten om het geluid echt top te maken.

Heel handig dat iedereen zijn eigen monitormix kan doen met de bijbehorende app. We willen ook nog meersporenopnames maken, maar het koppelen via usb aan de computer als een Audiointerface is nog niet gelukt. We hebben vanwege de niet supersterke wifi verbinding een eigen router aangesloten, om te voorkomen tijdens optredens de bediening kwijt te raken.

Overall: aanrader!!!goede prijs-kwaliteit

k
Beste value Multitrack recorder
kravening 09.10.2021
Ik zocht een manier om mijn dawless setup te intgreren in mijn daw voor een semi dawless setup, mijn doel was om m'n door de Deluge aangestuurde synths verder af te kunnen mixen binnen mijn daw, en dat doet dit apparaat goed, normaal zit je een beetje richting de dubbele prijs te kijken voor een mixer met usb multitracking functionaliteit maar dat doet dit apparaat een stuk goedkoper en even goed, medendeels door de gelimiteerde hands on interface, aka geen faders etc. maar dat was voor mij geen probleem aangezien ik toch van plan was de mix in m'n DAW naar keuze te doen, nog een voordeel om dit in m'n daw te doen was dat ik geen extra outboard FX gear hoeft te halen en dus zo nog meer geld kon besparen.

kan het aanraden, systeem werkt fijn, klinkt goed, en heeft een zeer lage latency, vergelijkbaar met andere moderne interfaces.

Fantastisch apparaat!
Roel 20.05.2021
Ik bezit al jaren de XR16 die ingezet wordt als (on stage) mixer. De XR18 vervangt mijn analoge mixer in de homestudio. Nu de XR18 operationeel is blijken aardlus-problemen geheel verdwenen en de DI800 zit niet meer in de signaalketens. XR18 is prima inzetbaar als USB audiodevice ter vervanging van de interne PC geluidskaart. De X Air Edit software en parameters zijn uitwisselbaar met de XR16 versie. Moet de inzetbaarheid bij Cubase Pro nog onderzoeken..... De UR824 is vooralsnog het 'werkpaard' bij Cubase.

Alles wat je nodig hebt...
EddyRipdeal 21.07.2021
Je vraagt je af hoe het mogelijk is om zoveel techniek in een klein bakje te gieten.
Wordt gebruikt voor de PA van onze coverband.
Makkelijke bediening en goede werking.
Prijs/kwaliteit is top.

Gewoon ideaal
Anoniem 27.09.2016
Het geluid van dit apparaat is erg mooi, in combinatie met snel opzetbare FOH zijn wij nu in 20 minuten klaar met opbouwen. De X Air XR18 kan diverse stage settings onthouden wat soundcheck een eitje maakt, slechts hier en daar wat instellingen wijzigen en je bent klaar.

Uitgebreide filter mogelijkheden zijn ideaal, al zijn de reverbs niet helemaal overtuigend komen ze met matig gebruik prima uit de verf.

Verbinding is zo gelegd, al gaat hij soms bokken als je probeert met meer apparaten verbinding te leggen. In dat geval is een sterker wifi accesspoint (dat je zo kan aansluiten) de oplossing.

Live multitrack opnames maken via USB is makkelijk en levert goede kwaliteit opnames.

Echt een aanrader.