Electro Harmonix Mod 11 Modulator

Levering zonder verzendkosten tot ongeveer Woensdag, 24.04.
K
multimodulator met unieke en muzikale geluiden
Kapser 26.04.2022
Ik kocht de MOD 11 om een simpel modulatiepedaal te hebben en snel tot een mooi geluid te komen . Uiteindelijk hou ik hem vooral voor een aantal speciale geluiden.
Als multimod zijn pedalen als Boss md200, Mobius en Terraform beter qua geluid. Maar voor de categorie hier onder, lijkt dat de MOD11 de mooiste geluiden heeft. Mooier dan Flamma, Mooer, Behringer etc

SIMPEL ?
In principe is de MOD11 simpel: enkel depth, rate en derde knop. De knoppen hun bereik is mooi afgestemd per effect.
Nadeel is dat er zoveel mogelijk is met de secondary knobs die telkens anders zijn, dat het dan toch weer moeilijker wordt.
Niet helemaal simpel dus. Ik vind algemeen die secondary knob strategie van EHX (oceans 11, etc ) niet zo gebruiksvriendelijk. Ze maken het soms te ingewikkeld.

MOOI GELUID !
De geluiden zijn zeker mooi. Ik denk beter dan goedkopere pedalen zoals Mooer, Flamma, ...
Ze zijn warm ge-eqd en komen soms in de buurt van de oorspronkelijke pedalen (small clone, small stone, .... )
Vooral bij Filter en Pitchshift is het in dat verband opvallend dat ze totaal niet als koele synths of metalig robot klinken, maar heel aangenaam en warm, hoe extreem je ze ook zet. Ze blijven muzikaal.

ORIGINELE GELUIDEN
Sommige modes zijn heel interessant, door de toevoeging van de secondary knobs (LFO waveforms en envelopes ).

Erboven uit steken :
de Tremolo (vooral de LFO schuine zaagtand die een helicopter geluid geeft)
Vibrato met de envelopes : Dit kan een My Bloody Valentine effect geven door een zwaardere vibrato bij zware aanslag op gitaar.
Filter en Pitchshiftmodulator zijn heel breed qua geluid door enveloppe en of LFO vorm. Ze lijken wel 10 verschillende modes op zich te hebben.
Een slicer, autowah en ringmod is er ook uit te halen bij bepaalde posities.
Bij Rotary geeft een enveloppe voor rate een heel cool effect dat die vertraagt of versnelt ronddraait na de aanslag.
Bij Phaser is de enveloppe ook interessant bij de aanslag.

Tap tempo is een meerwaarde.

Minpunten
Bij Rotary kan die typische snelheidsswitch enkel gewisseld via een externe switch. (je kan de snelheid wel gewoon instellen via rate.

In extreme posities van de knoppen gaat het soms wat minder (ik heb het niet over de filter matrix mode die er soms is in stand 0)

Vergt wat studie voor je weet wat je ermee zal doen.