the t.bone MB85 Beta

Verwachte verzenddatum: Donderdag, 28.03.
Geweldige microfoon, zeker voor de prijs!
Anoniem 04.10.2016
Ik gebruik de t.bone MB85 Beta sinds een jaar, voornamelijk als live vocal microfoon. Hierin heeft deze microfoon zich bewezen als onmisbaar in mijn collectie.

De klank is uitstekend: ik heb de t.bone MB85 Beta en de Shure Beta58 naast elkaar gebruikt en medetechnici hoorden geen tot nauwelijks verschil. Hierbij had de t.bone MB85 Beta zelfs iets minder EQing nodig dan de Shure! Zowel mannen- als vrouwenstemmen komen goed tot hun recht.

De handling noise is iets matiger. Bij het in de houder "klikken" van de microfoon is een duidelijke pop hoorbaar. Het lijkt erop dat de capsule direct aan de behuizing is gemonteerd, in tegenstelling tot de "hangende" montage van de Beta58. Voor mij is dit niet echt een probleem gebleken, maar voor anderen is dit wellicht interessant.

De feedback rejection is redelijk goed; hoewel ik er niet specifiek op heb gelet heb ik tot nu toe weinig problemen gehad met feedback.

Conclusie: voor mensen die op zoek zijn naar een goede vocalmicrofoon in een prijsklasse lager dan bijv. Shure en Sennheiser is deze microfoon beslist een aanrader!

K
GEWELDIGE microfoon voor het geld, BETER KAN NIET!
Kalfje 29.08.2021
Ik gebruikte vorig school jaar (2019-2020) mijn standard microfoon in mijn laptop. maar ik heb een Barebone laptop dus de kwaliteit is meer dan ruk. mensen hoorden alleen maar ventilatoren en op de achtergrond ergens. dus was opzoek naar een betaal bare microfoon die "redelijk" klein en die ik netjes kan weg werken. ik heb al wat hardware liggen van mijn oude hobby en studio monitoren. en ik hat eerst de shure sm57 op het oog maar vond hem iets te duur voor een paramenten microfoon puur voor spraak die toch al word gecomprimeerd door teams en andere platformen. en ben ik bij deze microfoon uitgekomen deze microfoon is geweldig. het klinkt goed en meer dan goed, vooral wanneer je het geluid gaat bewerken met een eq en compressor. ik doe dat live met OBS en een virtuele kabel. zorg wel dat je een van de betere preamps gebruikt of een Cloud lifter, fethead of iets in die richting. aangezien ik niet te veel geld wil uitgeven voor deze situatie heb ik gekozen om de ruis te accepteren en Nvidia broadcast te gaan gebruiken om de ruis weg te filteren. dat is niet de optie wanneer je dit een stage of opname studio gaat gebruiken dan wil je wel iets beters. maar de voordeel van mijn manier is dat hij ook omgeving geluid weg filtert. maar de microfoon neemt al weinig omgevingen geluid op. er zit redelijk proximity effect op. ik heb een redelijk hoge stem voor een 18 jarige jongen en zit op een afstand van 45cm op de microfoon dus voor mij komt het perfect uit maar als je al een zware stem hebt dan is een eq nood zakelijk. ZEKER EEN AANRADER

Belachelijk goed
Anoniem 01.06.2016
In feite is deze microfoon hetzelfde als de MB75 Beta en de CD56 Beta; in alle 3 de microfoons wordt dezelfde capsule gebruikt. Om die reden heb ik ook blind 2 MB85 Beta's gekocht.

Wat een bizar veelzijdige microfoon is dit. En al helemaal voor het geld! Vocals, gitaaramps, drums, blazers, (close miked) percussie; nergens draait deze microfoon z'n hand voor om. De microfoon is niet erg feedback gevoelig en dan dus ook prima in luide situaties gebruikt worden zonder dat er enorm aan ge-EQ'd moet worden.

De microfoon heeft (net als de instrument-uitvoeringen MB75 Beta en CD56 Beta) een piekje rond de 2 kHz, waardoor deze lekker fel wordt. Hierdoor zijn alle subtiele accentjes in zang of spel goed te vernemen. Voor de rest heeft de microfoon een prima laag weergave zonder irritant te worden rond de 120 Hz waardoor deze ook goed voor bijvoorbeeld floortoms, basversterkers en zelfs bassdrums prima kan versterken!

Ook in de studio is dit een prima microfoon, nog steeds voor diverse doeleinden. De microfoon geeft erg weinig ruis en heeft voldoende output om niet in de problemen te komen bij stille studio opnames.

Al met al een beest van een microfoon voor de prijs van een knuffel!

F
Prima microfoon!
Feiko 08.04.2022
Deze microfoon doet m.i. nauwelijks (of niet) onder voor zijn "Shure"-broertje". Een absolute aanrader.
Dit is niet zomaar mijn mening, maar deze microfoon is (stiekum) getest op een professioneel pop podium in Nederland, samen met het eerder genoemde Shure-broertje en er was geen wezenlijk verschil.

m
Degelijke shure SM58 kopie
musicinmyhead 23.10.2014
Droom je van een Shure SM 58? Maar zit je wat krap bij kas? Dan is dit een uitstekende tussenoplossing. Ik ga uiteindelijk als er terug wat meer geld in het laadje zit mezelf toch nog een SM58 cadeau doen, maar dit is ook een zeer degelijke microfoon. Je hoort wel dat het een kwalitatief minder goede microfoon is aan de klank. ( je hoort veel geplof bij doffe medeklinkers en scherpe geluiden bij t's en d's). De t.bone MB85 Beta is daarentegen wel heel goed afgewerkt en van hoge kwaliteit op vlak van 'sturdiness'. De microfoon heeft al meermaals kennis gemaakt met de betonnen vloer, maar werkt desondanks nog steeds uitstekend. Een aanrader voor zangers op een budget.

MB85 Beta
Thijs 10.02.2020
Deze microfoon is een goedkoop alternatief voor in de repetitieruimte.
Het geluid is redelijk neutraal, misschien iets teveel bas maar dat kun je met de toonregeling eenvoudig aanpassen.
Een nadeel van deze mic is de overdracht van aanraking van het "huis" naar het microfoonkapsel!
dus voor in een statief prima te gebruiken maar als je je microfoon veel in de hand houdt hoor je in de speakers alle handelingen die je met de microfoon doet.

Makkelijk te gebruiken microfoon
Anoniem 16.11.2016
Deze microfoon is een heel functionele kopie van de Shure SM58 bèta. Hij wordt geleverd in een stevig koffertje met een microfoonklem. Verder voelt hij erg degelijk aan, hij heeft best wat masse maar is niet te zwaar.

Helaas heeft de microfoon geen aan/uit-schakelaar, wat ik persoonlijk best een gemis vind. De geluidskwaliteit is prima te noemen. Hij heeft het kenmerkende "hoge" karakter van een SM58, dus hij is fijn te gebruiken voor bijvoorbeeld warme vrouwelijke vocalen. Op deze manier krijg je automatisch wat top-end in de vocalen. Hij is hypercadioïde, wat inhoudt dat hij vooral geluid oppikt van dichtbij en weinig omringende geluiden. Hierdoor worden vocalen best accuraat opgevangen. In luidere toepassingen is deze microfoon helaas wel best gevoelig voor feedback.

Een goede kopie van een SM58 beta, het geluid is fijn en de microfoon wordt ook zeer compleet geleverd. Jammer van de schakelaar, maar verder zeker een aanrader.

Top Mic
Rudolfisky 20.06.2021
heel veel voor heel weinig geld

Bm
Waar voor je geld,
Bluesharp man 20.02.2023
Voor deze prijs, en dan deze kwaliteit zowel klank technisch als afwerking is het gewoon een hele goede microfoon. Ik gebruik hem zowel in de oefenruimte als op het podium, en hij kan zich gewoon nog meten met duurdere microfoons in de band tot plm een tachtig euro.......

Goed alternatief voor Shure
Egbaard 14.04.2019
Erg tevreden over deze mic, heeft bij mij een goede output qua volume. Pakt de lage geluiden ook lekker op. Voor de prijs moet je 'm niet laten liggen.