Thomann Chromatic 40 Harp

Levering verwacht rond Woensdag, 24.04.
JG
Verrassend goed instrument!
Johan G 01.11.2020
Verbazingwekkend hoe goed de prijs/kwaliteitsverhouding is. Laat ik voorop stellen: het is geen instrument met de nodige reserve voor een optreden. De warmte en de dynamiek van een Hohner of Seydel ontbreekt. Ook verloopt het toonkarakter na c5. Het gaat daarna een 'ietsie pietsie pieperig' klinken. Maarrr..... Voor muziek in de privésfeer; al of niet met een paar toehoorders is het instrument wonderbaarlijk goed en beleef je heel veel genoegen aan deze Thomann Chromatic 40 Harp.

Op het eerste gehoor is de stemming heel acceptabel tot goed te noemen. Opnieuw: het is natuurlijk geen toongecalibreerde harmonica van ruim € 400 maar een tuner (in mijn geval een simpele Fender tuner) op de kam geklemd liet voor geen enkele toon een extreme afwijking zien. Sterker nog in de meeste gevallen werd de displaykleur van de tuner groen, wat betekent dat de stemming perfect correct is! Opnieuw heel bijzonder voor een instrument van slechts € 28,-
De mindere puntjes zijn dat de schuif voor de # en de C: wat stroef loopt als hij nieuw is. Dat is heel goed te ondervangen door het mondstuk te demonteren (twee schroefjes) en een héél dun laagje talgvet bovenop de kam aan te brengen.
Bij mijn exemplaar sloeg de c4 - laagste toon - moeilijk aan. De oorzaak was dat de tong iets te ver naar binnen stond met als gevolg dat er onvoldoende snel luchtdruk in de kamer wordt opgebouwd door luchtverlies. Een weinig - heel voorzichtig! - naar binnen buigen van de tong lostte dit op.

Het mooie van het instrument is dat deze reparaties/modificaties zijn uit te voeren omdat het instrument helemaal verschroefd is! Fantastisch!

Eindconclusie: voor een luttele € 28,- koop je een volwaardige chromatische mondharmonica, maar je moet erbij incalculeren dat het instrument kleine mankementjes kan, ik zeg met nadruk: kán vertonen.

Automatische Deutsche Übersetzung:

Erstaunlich, wie gut das Preis-Leistungsverhältnis ist. Lassen Sie es mich zuerst sagen: Es ist kein Instrument mit der notwendigen Reserve für eine Aufführung. Die Wärme und Dynamik eines Hohner oder Seydel fehlen. Der Toncharakter läuft auch nach c5 ab. Danach klingt es leicht quietschend. Aber ..... Für Musik im privaten Bereich; Ob mit ein paar Zuhörern oder nicht, das Instrument ist wunderbar gut und Sie werden mit diesem Thomann Chromatic 40 viel Freude haben.

Auf den ersten Blick kann die Stimmung als sehr akzeptabel bis gut beschrieben werden. Nochmals: Natürlich handelt es sich nicht um eine kalibrierte Mundharmonika von mehr als 400 €, aber ein am Kamm festgeklemmter Stimmgerät (in meinem Fall ein einfacher Fender-Stimmgerät) zeigte für keinen Ton eine extreme Abweichung. Tatsächlich wurde in den meisten Fällen die Anzeigefarbe des Tuners grün, was bedeutet, dass die Abstimmung vollkommen korrekt ist!! Wieder etwas ganz Besonderes für ein Instrument von nur € 28,-
Die kleineren Punkte sind, dass der Schieberegler für das # und das C: etwas mühsam bewegt wenn es neu ist. Dies kann sehr gut überwunden werden, indem das Mundstück (zwei Schrauben) zerlegt und eine sehr dünne Schicht Talgfett auf den Kamm aufgetragen wird.
Mit meiner Mundharmonika war die c4 - tiefste Note - schwer zu treffen. Die Ursache war, dass die Zunge etwas zu weit nach innen war, was dazu führte, dass sich im Zimmer aufgrund von Luftverlust zu langsam zureichender Luftdruck aufbaute. Ein bisschen - sehr vorsichtig! - Biegen der Zunge nach innen löste dies.

Das Tolle am Instrument ist, dass diese Reparaturen / Modifikationen durchgeführt werden können, weil das Instrument komplett verschraubt ist! Fantastisch!

Endgültige Schlussfolgerung: Für nur 28 € können Sie eine vollwertige chromatische Mundharmonika kaufen, aber Sie müssen berücksichtigen, dass das Instrument vielleicht geringfügige Mängel aufweisen kann.

Jeannotlelieveldt 30.10.2021
Niet kopen. Is echt slechte kwaliteit. Maar wel goede respons van het service team.

Eerste Chromtische Harmonica
NNstables 16.06.2018
Op zoek naar een instap model om de chromatische harmonica te leren spelen, kwam ik deze tegen. Liever had ik een Seydel Saxony aangeshaft, maar deze vond ik toch een beetje prijzig voor eens te proberen.

Ondertussen ben ik zo tevreden over deze Harmonica, dat de plannen voor de Saxony aan te schaffen voorlopig opgeborgen zijn.

Pros:
Geluid beter dan verwacht.
Nog steeds goed, na 3 maanden dagelijks gebruik.
Goedkoop.

Cons:
Indien er een tijdje niet op gespeeld is, is de slider de eerste keer een beetje 'plakkerig'. Geen groot probleem, ik heb er de gewoonte van gemaakt de slider telkens éénmaal in te drukken vooralleer ik begin te spelen.

Jt
Redelijke mondharmonica, prima voor starters
Jan ter Burg 09.11.2022
Voor €33 kun je geen wonderen verwachten maar voor een beginner is dit een prima instrument om mee te beginnen.

Pro:
* Hij ziet er goed uit
* Stevige case
* Best wel goed geluid voor deze prijsklasse
* Hij heeft geen ventielen (windsavers) dus die kunnen ook niet vast blijven plakken

Contra:
* Sommige tonen zijn vals (wijken 20-25% af)
* De schuif mag wel een druppeltje olie, loopt wat stroef
* Luchtdichtheid kan veel beter (doordat er geen ventielen gebruikt worden) , maar dat krijg je in deze prijsklasse nergens

Samenvattend: als eerste chromatische mondharmonica prima. Als je besluit er wat meer serieus mee door te gaan zul je toch echt minimaal €150 à €200 moeten voor een A-merk

h
afknapper
henkah79 31.07.2018
vind hem niet erg luchtdicht. geluid is matig en speelt niet erg lekker vind ik. misschien is het ook gewoon niet mijn ding. gelukkig is deze niet zo duur en was een goede manier om te testen of chromatisch spelen wel wat voor me was.
blijf lekker bij mijn diatonische!

v
Leuke kennismaking met chromatisch spelen
vocal 31.01.2019
Zoals de titel al aangeeft, geen wereldinstrument. De afdichting is niet ideaal en hij speelt niet super soepel. Maar toch een bruikbaar instrument. Het is natuurlijk geen Hohner, maar je kunt er al aardig wat mee doen.