Zoom H4n Pro Black

Levering zonder verzendkosten tot ongeveer Vrijdag, 26.04.
V
geen fijn product
VideoVakwerk 15.07.2021
Ongetwijfeld een veelzijdige recorder, maar de simpele voorziening om met automatisch geluidsniveau op te nemen is miserabel slecht!
Dit aan de Engelstalige medewerker zo uitgelegd:
I set in Input setting: Level auto ON.
When I push the REC button once, I see the auto rec level, using the internal mics.
In my silent roomwith a ticking clock I see level 90 on the display. When I make some noise, the level sinks to 30, when I blow gently over the mics the level is 5. BUT: The level now stays on 5, when the silence returns!
Indeed, playing back the recording, the clock isn't heard in this last part of recording."
Thomann heeft me, weliswaar zonder verdere uitleg, vlot een vervangend exemplaar opgestuurd, maar dat had dezelfde klacht, en kon bovendien niet uitgezet worden met de On/Off-knop....
Netjes mijn geld teruggekregen, maar Zoom is NIET mijn merk.

Fh
Fijn apparaat van goede kwaliteit met enkele ongemakken
Fra hobby gebruiker muzikant 20.06.2020
Nu 2 dagen mee geoefend, met name de instellingen voor opname via de 3 modussen. De kanalen zijn goed apart in te regelen. Bij een hoger opnameniveau begint de ruis (noise floor) zich te manifesteren. Bij lagere instellingen heb je hiervan geen of minder last. Als ik trompet inspeel kan dat op niveau 30 of lager met externe microfoon heel goed en heb je geen bijgeluiden. Idem voor zang. Dan wel goede micro met plop-scherm gebruiken. Als je dicht op de ingebouwde micros spreekt komt de plop, hou je wat afstand dan valt het mee.. Ik heb met samson q6 en q7 geprobeerd en dat ging prima. Gitaar of keyboard kun je inpluggen op de recorder en dan speelt noise floor geen enkele rol. Maar ook als je je gitaaramp met live micro opneemt is dit goed in te regelen. Bij de ingebouwde micro’s dus wel rekening mee houden, bijvoorbeeld als je de natuur in gaat of opname op straat maakt zal een beter apparaat met nog betere pre amps of professionele richtmicrofoon nodig zijn om ruis zoveel mogelijk te onderdrukken. Je hebt dan nl eerder behoefte aan een hoger opnamelevel vermoed ik (afstand tot de bron).
Er zijn veel keuzemogelijkheden in het menu, die heb je met een paar uur oefenen onder de knie, alle begin is even wennen. Ik vind het lastig dat je zelf geen mapnamen (folders) kunt aanmaken. Filenamen kun je wel aanpassen. Korte projectnamen voor multichannel recording (MTR, je gebruikt dan alle kanalen gelijktijdig, bijv voor repetitieopname van een bandje) kun je ook zelf wijzigen. Bij openen in de verkenner op je computer zie je wel de projectnummers maar niet de namen die je hebt toegekend. Erg onhandig als je veel Op je device bewaart zoals ik zelf doe..... Ook jammer dat tijdens het afspelen op het display niet is te zien hoe lang een track duurt en waar je tijdens afspelen in de opname bent. Dit was op mijn tascam DR 07 wel veel gebruiksvriendelijker. Zit me een beetje dwars omdat ik het ook ga gebruiken voor bandopnames, en een nummer duurt dan in de regel tenminste enkele minuten.
Ik heb het alternatief, de Tascam 40x laten lopen vanwege slechtere reviews over de noisefloor. Maar bij een goede afstelling van het opname level was dat misschien een betere keuze geweest vanwege de hierboven beschreven ongemakken, althans voor het doel waarvoor ik het gebruik, bandopnamen. ( Ik weet enkel niet of de Tasam mogelijkheid heeft om de kanalen apart in te regelen en dat is een pluspunt van deze Zoom). In elk geval als je er muziekinstrumenten of zang mee opneemt, dan heb je nl geen hoge recording levels nodig, via je DAW maak je toch uiteindelijk je eindbeeld.
De interface lijkt zijn werk goed te doen, hier ga ik nog meer mee oefenen.
Zorg dat je batterijen bij de hand hebt, rechargebles zijn heel nuttig.
Ik gebruik sd card van 2 en 4 GB, dat is ruim voldoende voor een uur of twee opnamen met WAV, het inladen gaat dan vrij snel. Met Cards van 16 of 32 GB moet je langer wachten tot gebruiksklaar. Als je mp3 opneemt kun je met 4 GB al uren kwijt .....