Harley Benton Delta Blues DCE

Leverans beräknas mellan Torsdag, 4.04. och Fredag, 5.04.
Råbarkad och välljudande
MacCaferri 02.03.2022
För 5 år sedan köpte jag en Harley Benton HBO 600 för att få en hals till ett specialbygge. Den var helt enkelt alldeles för bra för att såga sönder, så skön och lättspelad. Nu har jag lyckats knåpa ihop en gitarrlåda och behöver en hals. Det visade sig när jag kollade med en liten spegel att det inte alls var lämpligt att använda HBO-halsen. Därför köpte jag den här gitarren. Det finns billigare alternativ på Thomann, men jag gillar inte gräddfärgad plast på kanterna...
Första intrycket är en mörk, stor och grov gitarr. Inga onödiga kantlister på kropp eller hals. Diskreta markeringar på greppbrädan. Snyggt!
Ytan på kroppen är grov, halvmatt men inte sträv. Stallet är grovt fräst och vasst (lätt att runda av efter maskering).
Bandstavarna är litet vassa men behöver ingen polering på ovansidan som andra HB-gitarrer jag köpt. Stämskruvarna är tyvärr helt moderna kromade av standardtyp, vad snyggt det hade varit med mer vintage-stil på vreden!
Stränghöjden är i stort sett perfekt och klangen är större än jag förväntade mig, men det är ju mycket volym i kroppen. Jag kan tänka mig att den låter ännu bättre om man byter stallsadel, stallpinnar och översadel till något bättre än plast, det kan den här gitarren vara värd.
Det finns en piezopickup under sadeln och en preamp som är mer avancerad än de jag tidigare sett på HB-gitarrer. Inbyggd stämapparat som blinkar onödigt hysteriskt i olika färger (epilepsivarning!) och 4 reglage för EQ.
PS Nu sitter halsen på mitt hemmabygge. Tyvärr hade jag otur den här gången, hade gitarren varit orörd hade jag reklamerat den. Halsen fick nämligen en knöl på mitten så att bassträngarna rasslade vid spel på 5-8 bandet. Att justera dragstången gav ingen effekt. Jag planade bandstavarna men de är så låga från början så det gick inte att få så låg stränghöjd som jag ville. Det är ju litet av ett lotteri att köpa så billiga instrument så jag grämer mig inte så överdrivet, fast jag lagt ner så mycket jobb (och ett granlock). I övrigt låter gitarren som jag tänkt och kommer nog att göra ett nytt försök. Alla andra Harley Benton basar och gitarrer jag köpt har haft stabila halsar, men det har varit lönnhalsar och de är kanske säkrare.

Mycket gitarr för pengarna
Seany 19.04.2021
Alltid velat ha en stålsträngad gitarr och för detta pris får du mycket gitarr för pengarna!
Klangen kunde varit bättre dock - eller i mina öron måste man spela på ett hårdare sätt för att få känsla ur ljudet. Vid mjukare plonk känns ljudet så själlöst jämfört med andra gitarrer jag spelat. Kan vara en smaksak dock - är väldigt nöjd annars.

2 stycket frets har även gått upp litegrann men kan lätt fixas för en billig peng hos en luthier. Allt som allt skulle jag inte vilja ha en annan gitarr än denna - särskilt när den är så snygg! Fick även denna som julklapp så kan vara lite biased.