Shure SM58S

Leverans beräknas mellan Onsdag, 24.04. och Torsdag, 25.04.
MT
SM57 and SM58, the best mic's in the world?
Mats T. 24.01.2017
Möjligen är det inte helt sant, men det är inte långt ifrån.

Om man när ny i PA- eller studiovärlden kan jag rekommendera att börja men en hink SM57 blandat med några SM58. De är ljudvärdens formulär 1A. Byggda som pansarvagnar och fungerar till i stort alla instrument.

SM57 och SM58 har njurekaraktär och är i princip samma mikrofon, men SM58 har ett puffskydd mot dräggel och slisk samt möjligen ett litet lyft i talfrekvenserna (så lite att det knappt märks).

SM58 är för tal och sång, SM57 för instrument. Tänk så så är ni på rätt spår. Mikrofonerna är inte klockrena för högfrekventa ljud som cymbaler eller stråkar etc. För det bör man ha en kondensatormik, samt en Beta52 till kick.

Beta 58, som ibland felaktigt ses som storebror till SM58, har supernjure karaktär och rundar därför mindre live. Den har en tydlig puckel i talfrekvenserna som är bra live. Men inte alltid jättebra i inspelningssammanhang.

Switch-knappen är onödig om man spelar live, men bra i talsammanhang om man saknar ljudtekniker. Tyvärr glappar de nästan jämt, även som ny.

Klassisk slitvarg
Anonym 29.12.2016
Denna välkända stridsvagn bland handmickar behöver inte mycket presentation. Med sin goda ljudkvalitet och låga handljud är det en självklarhet på scenen för mig. Just denna varianten med on/off brytare passar oss väl i bandet då vi är flera som sjunger lead. Dock kan knappen till brytaren vara i vägen om man ofta håller micken i handen men är å andra sidan lätt att komma åt om man som vi har den i stativ.
Jag är baryton och min gitarrist är tenor, vi använder likadana mickar och är lika nöjda.
Enkelt handhavande, ganska lågt inköpspris och lätt att få tag på reservdelar gör den till ett självklart val för oss.

b
Mkt bra
broba1 06.11.2020
Shure en klassisk mick.

H
Shure Shure Shure!
Hagström 28.08.2018
Här får du precis det du vill ha. Den klassiska evighetsmaskinen!!!

R
State of the art
RedPrimer 13.01.2023
En tung och gedigen klassiker.
Många håller denna för världens bästa sångmick.

Phil Collins älskar den.

Den utstrålar kvalité i minsta detalj.
Men det viktigaste är ju hur den fångar upp ljud...karaktäristika...
Den har en perfekt lagom (låg) känslighet för livespelningar. Med rätt inställd mixer/PA och med sång nära micken då är det det bästa jag använt.
Har flera SM58:or och gillar personligen SM58-S som har on-off knapp.
Köp inte den i kit med kabel och stativ..."Roadworx" stativet är rena skräpet...kabeln är dock helt okey.

J
Bra mick, värdelös switch
Julian2578 16.03.2015
Micken i sig går det inte att klaga på. Där lever Shure upp till sitt positiva rykte.

Tyvärr går det inte att säga samma sak om switchen som är plastig och saknar motstånd vilket gör det väldigt enkelt att råka slå av/på micken av misstag. Det känns dessutom som att den skulle kunna gå sönder när som helst. Därav det dåliga betyget.

Mjukizz 13.05.2023
Inte samma som original (made in USA) ! Kvalitet har försämrats!

Fantastisk!
Mikael2754 22.11.2016
Shure har gjort det igen, denna fantastiska mick! Finns inte så mycket mer att säga, värd vartenda krona!

D
BÄSTA micken
DjBoBBo 19.07.2019
Så här skall en mic låta, inga konstigheter. Rent och magiskt ljud för så väll sång till akustisk gitarr. Vill man steppa upp ytligare en nivå, väg en BETA.. Shure vet vad dom gör.

R
Trotjänare med on/off-knapp
Rytterströms 28.05.2014
En perfekt mick för en trumslagare, som sjunger sporadiskt och behöver knäppa av den då och då. Och som vanligt: Shure är kvalitet!