Yamaha DTX-Multi 12

Beräknat utskeppningsdatum till Måndag, 29.04.
Oerhört bra men något krångligt menysystem
Steadybeat 02.10.2018
Denna multipad är enligt mig den bästa som finns på marknaden för tillfället.
Den kommer fullmatad med ljud och gör allt du vill att den ska göra.
För mig var det viktigt med många triggeringångar och det är inga problem att köra 5 trummtriggar som jag gör.
Använder den tillsammans med Rolands triggers och det funkar bra.
När det gäller inställningen för de externa triggarna tar det lite tid att få till då det finns många parametrar att justera i modulen. Sammanlagt ägnade jag ca 4 timmar åt att få alla triggar att fungera som de ska (utan crosstalk eller dubbeltriggningar) men nu rinner det på problemfritt.

Padsen på modulen är lättspelade med en bra känsla, den ger en, enligt mig, perfekt rebound på slagen.
I början krävs det lite justeringar att sätta modulen i rätt vinkel då det annars är lätt att träffa två pads samtidigt men det är bara att pröva sig fram.

Den största nackdelen med modulen är menysystemet. Allt finns att justera på denna modul med det kan ibland vara svårt att navigera sig igenom menyn för att komma till rätt inställning. Inget egentligt problem men det tar lite längre tid att lära sig och som hjälp på vägen får man med en mycket bra manual.
En annan sak som kan upplevas som en nackdel är att det interna minnet för egna samplingar är något litet. Inga problem för enskilda percussionljud då dessa filer ofta inte är så stora men kanske något att tänka på om man vill köra större backtrackfiler.

Allt som allt bästa modulen för pengarna.
bullernivå

Otroligt mycket mer än jag behövde, men ...
SonicPeasant 17.12.2019
Är varken trummis eller slagverkare utan gitarrist/sångare/låtskrivare som köpte den här för att med lite känsla kunna banka in ungefärligt trumkomp och sen antingen redigera det manuellt eller leta vidare efter liknande loopar i Superor Drummer. Funkar alldeles utmärkt, precis som jag hade tänkt.
Lite overkill, kanske, att köpa en så pass dyr pryl enbart för det, men den såg också ut att vara skön att spela på och ha plattorna på rätt ställen. Fysisk look and feel i verkligheten överträffar med råge vad jag förväntat mig efter att ha studerat den on-line. Känns väldigt stabil och den var rolig att spela på.
Sen har den otroligt många funktioner som jag troligen aldrig kommer att använda såvida jag inte tar mod till mig och börjar använda den live.
Mycket nöjd med det här köpet. Jag köpte den tillsammans med ett stativ rekommenderat av Thomann + pad-hållare + Yamaha pukhållare. Inte superbilligt, men mycket trevligt.

BJ
Kraftfull och mångsidig
Bravey Jones 01.07.2022
Bra ljudkvalité på samplingarna. Jag använder mest som ersättning för ett riktigt trumset när jag producerar i min minihemmastudio, men också för live framträdanden med looppedal. Mycket trumma för pengarna!
Bra respons på plattorna, med kickpedal och highhat-controller går det att få till riktigt bra känsla!

Ett stort bibliotek av all världens trummor, men få faktiska akustiska trumset. Detta löser sig dock med en gratis nedladdning från Yamahas hemsida, med 5 olika kits i olika stämningar som låter riktigt bra!